Echoの日記

ゆっくりと言葉を綴る日々

Diary | Hospitalization  入院して思ったこと

This is the lounge on the 6th floor of the hospital where I was hospitalized several days ago. It was past 8:00 p.m., and I was all alone. I could see myself reflected in the dark window. It was calm and peaceful, which was not the case with the patients' rooms during the daytime.
I underwent an operation under anesthesia here, and it was successful.

これは、先日入院した病院にあるラウンジから見下ろした夜景です。
午後8時。ラウンジには私一人。とても静かで穏やかな気分です。日中の病室とは違った静けさです。ここで手術を受けたのですがその手術も無事終わりました。


My doctor in charge of the surgery had explained to me that the operation did not include any complex procedures and that it would have a severe influence on my quality of life in the future if I did not receive the operation.
I considered it for long enough, actually for more than one year, and finally decided to accept the doctor's suggestion.
かかりつけの医師は、手術はそれほど複雑なものではなく、むしろ受けないほうが将来の生活の質を下げかねないと強く手術を勧めました。
私は長い間、実際には一年以上考えた結果、手術を受ける決断をしました。

I gathered information on the kind of operation I was going to take. I understood the aim, procedures, possibility of risks and success, and other information concerning the operation well. 
Now, I was almost sure I had nothing to fear regarding the surgery.
私は手術の目的、方法、安全性など色々な情報を得たうえで手術を受けることを納得し、もう恐れることはないだろうと考えました。

Then I suddenly thought of a mere whim; what if I die during the anesthesia? I would not feel anything, not even the pain from the surgical knife slitting my throat. That way, I can abandon all the burdens and sorrows of my life after me. I will not feel the fear of dying either. You know what...I wasn't even joking.
それから、しばらくして私はふとこんなことを考えてしまいました。もし、麻酔がかかっている間に死んでしまったらどうなるだろう。執刀医がメスで私の喉を切り裂く間も痛みなど感じないし、人生で背負ってきたすべての悲しみや負担を全部手放すことができるんだ。おまけに死の恐怖だって感じずに済む。冗談ではなくそんなことが頭をよぎってしまいました

The last night I spent at home before the hospitalization, I was staring at the ceiling.
I said to myself, "Well, if I die now, my family members will be at a loss since they are spoiled by ME!  Plus, I would be ashamed of myself if I decided to leave this world like this."
入院の前日、ベッドの中で天井を見つめながら考えました。私が今死んだら、家族は困るだろうな、なにしろ彼らを甘やかしたのは自分だ。それにこんな人生からの退場の仕方はちょっとずるいかな。

I woke up to find out the operation was over without any problem. My doctor told me everything went as planned, sending me a broad smile. The nurses were very kind and dedicated. I appreciate everyone on the medical team and am glad their work was flawless without any trouble that would have let them down.
麻酔から醒め、手術が無事終わったことを知りました。執刀された先生は全てが予定通りでしたと笑顔で言われました。看護師さんも皆親切で献身的に働いてくれました。私は医療チームの皆さんに感謝し、全てがうまく行き、彼らが失望することがなかったことを本当に嬉しく思っています。
*****

このまま苦しむことなく人生から退場できれば、自分の力ではどうすることもできない悲しみと決別できるのにと束の間でも考えてしまったことを、担当の先生の心からの笑顔を見て深く悔いました。
また、新しい一歩です。
ちょうど季節は春。入院中、新米看護師さんたちが点滴や検温に来てくれました。
中には採血に悪戦苦闘し「あれ、血があんまり採れない!」と焦っている方、「すみません今度はちゃんとやります。」となぜか平謝りされる方、皆さんフレッシュな方々でした。
入院中は色々な患者さんも目にしました。寝たきりで辛そうな方、自分の体が思うようにならずついわがままになる年老いた患者さんとそれに寄り添うスタッフの方たち。
日頃あまり目にしない場面にも遭遇しました。
当然のことではありますが、自分だけが辛い想いをしているのだという思い込みを改め、今回の手術でいただいた健康を大切にまた一日一日を大切に暮らそうと思った数日間でした。